باشگاه خبری فراساحل: رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: بهره مندی از ظرفیت سواحل در شمال و جنوب کشور نیازمند رشد همگن و توسعه دریا محور است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مانا، دکتر محمد سعیدی که در آیین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی سخن میگفت، ضمن تبریک انتصاب مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار داشت: امید است حضور محمد راستاد که کارشناس و مدیری برجسته هستند در این سمت مایه خیر و برکت برای حوزه دریایی کشور باشد. وی ضمن تشکر از زحمات محمد سعید نژاد مدیر عامل پیشین سازمان بنادر و دریانوردی، ادامه داد: ایشان نیز در مدت مسئولیت خود تلاشهای مهمی را برای رفع مشکلات بخش دریایی داشتند که قابل تقدیر است. دکتر سعیدی در ادامه اظهارات خود با اشاره به روز جهانی دریانوردی و شعار سال سازمان بین المللی دریانوردی، خاطر نشان کرد: در تمام دورانی که سازمان IMO از سال ۱۹۷۸ شعار سال را که از طریق کمیتههای این سازمان با توجه به مسائل روز دریانوردی انتخاب میشود اعلام میکند، حفظ محیط زیست همواره اولویت این سازمان بوده است.
مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شعار سال ۲۰۱۷ سازمان IMO با عنوان؛ پیوند کشتی ها، بنادر و مردم را در این راستا دانست و تاکید کرد: حمل و نقل و تجارت دریایی از جمله شاخصهای مهم رشد اقتصادی کشورهاست. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو سوم جمعیت جهان در حاشیه دریا ساکن هستند این مسئله را بیانگر جایگاه مهم اقتصاد دریا محور اعلام کرد و افزود: متاسفانه بنادر ایران تا کنون نتوانسته اند آنچنان که شایسته است، توسعه یابند. دکتر سعیدی بهره مندی از ظرفیت سواحل در شمال و جنوب کشور را نیازمند رشد همگن و توسعه دریا محور دانست و خاطر نشان کرد: اقتصاد دریا محور سبب افزایش امنیت و ارتقاء جایگاه اقتصادی، ایجاد بازارهای جدید، افزایش نرخ اشتغال و... میشود. وی تعیین نقش ملی برای سواحل و بنادر کشور در برنامه ششم توسعه اقتصادی را نشانه اهمیت و محوریت دریا در توسعه اقتصادی دانست و تاکید کرد: ایجاد بنادر ایمن و کارآمد و در اختیار داشتن ناوگان پیشرفته و ایجاد ارتباط معنادار بین آنها از جمله مهمترین شاخصهای رشد تجارت دریایی و به تبع آن توسعه کشور است.
مدیر عامل ناوگان ملی دریایی کشور افزایش دغدغههای زیست محیطی از سوی IMO برای بهینه سازی ناوگانهای دریایی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: بازنگری و اجرای مقررات حدید زیست محیطی همواره از دغدغههای مالکان کشتیها بوده است اما محدودیت ها و هزینه کشتیها در کنار شرایط نامساعد بازار سبب شده برخی مالکان به دنبال اوراق شناورها باشند. وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر اقبال به دریا با کاهش روبه رو بوده است، ادامه داد: شناساندن دریا و حمل و نقل دریایی به نسل امروزی فرآیندی مهم و چالش برانگیز است که نیازمند کار کارشناسی دقیق است. دکتر سعیدی موضوع ترویج فرهنگ دریایی از منظر جذب سرمایه گذاری و منابع انسانی را برای حفظ کارآمدی و بهره مندی مناسب از دریا با اهمیت دانست و تاکید کرد: غنی سازی اطلاعات نهادهای اجتماعی برای ساختن فرهنگ دریامحور بسیار لازم است. وی مجاورت کشور در شمال و جنوب با دریا را پتانسیل گسترده دریایی کشور اعلام کرد و افزود: عملکرد دریانوردان ایرانی نسبت به همتایان خارجی خود نمونه ای موفق برای ورود به صنعت تامین نیروی انسانی دریایی است که میتواند یه صادرات نیروی انسانی و در راستای اقتصاد مقاومتی باشد.
به گفته سعیدی این مهم نیازمند ایجاد شناخت دقیق از موضوع دریانوردی در نهادهایی مانند مجلس، وزارت خانههای مرتبط و نهادهای آموزشی است. مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه اظهارات خود به دستآوردهای ناوگان ملی طی دو سال اجرای برجام پرداخت و یادآورشد: با هدایت مقام معظم رهبری، درایت ریاست محترم جمهور و اقدامات حرفه ای وزرات امور خارجه هم اکنون ناوگان ملی از تمام بسترهایی که برجام ایجاد کرد بهره کامل برده است. وی با اشاره به اینکه با اجرای برجام موانع اصلی از پیش پای ناوگان ملی برداشته شده است، افزود: در حال حاضر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق شده تا سهم خود را از حمل و نقل بین المللی دریایی بازیابی کند. دکتر سعیدی همکاری مجدد با موسسات معتبر بین المللی رده بندی و پوشش یک میلیارد دلاری بیمههای اتکایی را از دیگر نمونههای موفقیت ناوگان ملی طی اجرای برجام دانست و ادامه داد: با این اقدامات شخصیت تجاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جهان احیا شد. مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آخر ضمن تاکید بر اینکه امروزه بازرگانان داخلی و خارجی این ناوگان را یک ناوگان معتبر و قابل اعتماد میدانند گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مطابق با استانداردهای روز جهانی و همتراز با خطوط بزرگ بین المللی جهانی فعالیت میکند.
کد خبر : 4445
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir